niedziela, 8 lipca 2018

Personal Dragon

      Smoki towarzyszą ludziom niemal od początku ich historii. W wielu kulturach pełnią bardzo ważną rolę. Istnieje wiele legend, baśni, opowieści na ich temat. Znamy wiele opowieści na temat średniowiecznych walk rycerzy ze smokami, uwięzionych przez smoki królewnach itp. Nawet w naszej polskiej tradycji jest kilka takich legend. Najbardziej znana to ta o Szewczyku Dratewce, czy o bazyliszku. 
      Jakub Kazimierz Haur w „Składzie abo skarbcu znakomitych sekretów ekonomijej ziemiańskiej”, dziele  wydanym drukiem w 1693 roku, pisał o smokach: "Smokowie rodzą się w Etiopijej, części świata Afryki, którzy są okrutni, jadowici, bystrzy, śmiali i natarczywi; wzrost abo wielkość ich w sobie, gdy jako ma być dorośnie, do podziwienia jest na łokci dwadzieścia, ma na sobie kudły kędzierzawe, żyje ścierwem różnym, gdy im już w którym miejscu nie stanie pożywienia, w dalszy kraj wędrują i pomykają się, dlatego z miejsca na miejsce przez różne wody, rzeki, jeziora płyną, łeb swój do góry jako wąż podniosszy".


Ilustracja „Hic est Draco” pochodząca z pracy Benedykta Chmielowskiego "Nowe Ateny" wydanej w 1745 r. 

W mitologii nordyckiej smoki nazywane były "Pradawnymi ptakami nocy".

Ja także mam swojego osobistego smoka. Podziwiałam go już od dawna. Zawsze wydawał mi się za trudny, aż w końcu zdecydowałam się spróbować... i oto on :). Wzór płatny ze strony @fantasiabeads.de. Smok wykonany z japońskich koralików toho oraz szklanych kaboszonów.




Jak wam się podoba?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz